06 11 2022

TTV Uden

Ontstaan van onze club

Eind 1975 nam Willem van Dalen het initiatief om een afdeling Toer en trim op te richten binnen de Wielerverenging Uden. De trimafdeling ging in (nu NTFU). Theo Jansen en Henk van den Hoogen waren bij die oprichtingsvergadering aanwezig. De voorzitter van de WV Uden, Mari Fransen, gaf aan dat de trimafdeling zijn eigen broek moest ophouden. Door zijn werkzaamheden elders kon Willem weinig aandacht aan het fietsen besteden en dreigde de trimafdeling niet van de grond te komen. Jan van de Ven en Henk van den Hoogen hebben begin 1976 de handschoen opgepakt en kregen al snel de hulp van Huub Willems. Binnen twee  jaar wisten we te groeien van 11 naar 34 leden. In het kader van Sport Real werden jaarlijks een aantal gezinstochten georganiseerd. Henk van den Hoogen werd  de eerste voorzitter.

De eerste grote ronde van de TTV Uden

In 1977 organiseerde we onze eerste Omloop van Oost-Brabant. We hadden 99 deelnemers en die reden in een gesloten groep achter de voorrijders en een gemiddelde snelheid van 25 km per uur. Het was een schaduwtocht van de klassieker Omloop Oost Brabant voor junioren. De afdeling Toer en Trim had zich aangesloten bij de Nederlandse Rijwiel Toer Unie. In september werd een Najaarstocht van 150 km georganiseerd. Dit was een gepijlde rit met vrije inschrijving. Later is deze rit omgedoopt tot  Omloop van de Kempen, die voor een groot gedeelte de touristische Kempenroute volgde o.a. door het Leenderbos en bij de Achelse Kluis een stuk door België. In de beginjaren reden we bijna wekelijks een tourtocht bij verenigingen elders. Later is dat geleidelijk aan overgegaan in een eigen tourkalender.

Trainingsgroep Luik-Bastenaken-Luik

Op 1 mei  1980 hebben we met een groepje deelgenomen aan Luik-Bastenaken-Luik. Omdat er in 1981 veel belangstelling (18 personen + 2 gastrenners uit Schijndel)  besloten we om de zaken professioneel aan te pakken. Om goed voorbereid aan de start te komen hebben Theo van de Berg en Henk van den hoogen  en trainingsprogramma opgezet. Er werden op de woensdagavond  extra trainingsritten in en rondom Berg en Dal gereden. De Mergellandroute werd in april gereden als extra training. Bartje Vialle reed met de oude Volkswagenbus van Paashuis mee als begeleiding. Vanaf 1982 werd Luik-Bastenaken-Luik verplaats naar het pinksterweekend, omdat het op 1 mei in de Ardennen nog vaak erg koud kon zijn. Dit had als nadeel dat we niet meer de Elfstedentocht en LBL konden rijden. Het voordeel was dat we de trainingsperiode met ruim 1 maand konden verlengen en ook een trainingstocht in de Ardennen konden inlassen. In 1982 hadden we 32 deelnemers (Incl. 10 gastrenners uit Schijndel en Boekel). Tijdens het weekend zaten we met een aantal gezinnen op de camping in Comblain au Pont. In latere jaren zijn we op de camping in Remouchamps geweest en  in Grand Halleux. Verschillende gezinnen kampeerden dan van Hemelvaart tot Pinksteren in Grand Halleux. De begeleiding was toen een hele klus en….we hadden toen nog geen mobiele telefoons. Tussendoor reden we vaak ook nog met een ploegje De Waalse Pijl van uit Spa. Deze gezamenlijke trainingsactiviteiten hebben we een tiental jaren volgehouden.

Afsplitsing Wieler Vereniging Uden

Begin jaren 80 had de KNWU een eigen Toerafdeling opgericht. Zij zagen de enorme groei van de NTFU (voorheen NRTU) en wilden ook graag een graantje meepikken. De bij de KNWU aangesloten verenigingen kregen de opdracht dat de trimmers zich ook moesten aansluiten bij de KNWU. De afdeling Toer en Trim wilden dat niet en sloten zich niet aan bij de KNWU. DE KNWU dreigden toen om geen wedstrijdlicenties af te geven aan de verenigingen die ook aangesloten waren bij de NRTU. Om dat probleem op te lossen werd na overleg met de notaris besloten  om statutair 3 nieuwe verenigingen op te richten: WV Uden, TTV Uden en Fietsbalvereniging Uden. Daar boven werd een OMNI-vereniging opgericht, die als doel had de afstemming en samenwerking met de 3 verenigingen. In de praktijk heeft de OMNI-vereniging en de Fietsbalvereniging niet gefunctioneerd en zijn een stille dood gestorven. De oprichting van onze club ligt in december 1975 en niet zoals sommige denken op de datum van de notariële akte d.d. 11 mei 1983.

Oost Brabant Nieuw 1

logo facebook